Home

my-beautiful-laundrette

Mye tyder på at Stephen FrearsMy Beautiful Laundrette har et behov for å sette politisk identitet, homoseksualitet og innvandring i fokus, men filmens kanskje største bragd er å gjøre en satire ut av Margaret Thatchers visjon for Storbritannia.

Vi befinner oss i London på 80-tallet. Omar (Gordon Warnecke) er en ung pakistansk brite med en familie som er involvert i hans fremtid. Hans alkoholiserte far presser Omar til å gå på universitetet, mens hans rike onkel Nasser prøver å smitte sin entrepenøriske ånd over på sin nevø. Når Nasser gir Omar et slitent vaskeri i sør-London takker ikke bare Omar ja, men han forvandler den straks om til et respektabelt vaskeri – via en luguber finansieringsplan.

Omar er ærlig om sine drømmer om suksess, og er villig til å jobbe hardt for å oppnå dem. En kveld så møter han sin gamle skolevenn Johnny (Daniel Day-Lewis) for første gang på lenge, og blir samtidig introdusert for den høyreradikale gjengen som han nå henger med.

Upreget lar Omar denne anspente situasjonen vike til side for gleden av å se sin gamle bestevenn igjen, og Johnny deler raskt den følelsen. En av årsakene til ekstremismen til Johnny og hans venner er så klart arbeidsløshet, og når Omar tilbyr han jobb på vaskeriet nøler han ikke med å akseptere. Straks ser vi han jobbe for Omar og hans onkel. Johnny må plutselig stole på de samme menneskene han hater.

Dette premisset gjør fantastiske ting med Omars og Johnnys kjemi på vaskeriet. Mye av dialogen som oppstår mellom dem og de som frekventerer vaskeriet er, mildt sagt, sprengfarlig. Det er vanskelig å ignorere den politiske konteksten med tanke på tiden og stedet de lever i.

Overraskende nok så viker den mest polemiske handlingen til side for all sosiopolitisk observasjon, for det romantiske forholdet som til slutt utvikler seg mellom Omar og Johnny – og den nonchalante holdningen de har til det – får deg til å tenke deg om. Filmen trenger jo ikke å score et politisk poeng her!

Grunnen til dette er at My Beautiful Laundrette er en film med såpass høy intelligens og sjarm at den ikke behøver å gå i den retningen. Det faktum at Omar og Johnny er et homoseksuelt par bestående av en pakistaner og en britisk nynazist er tematisk sprengstoff, men manusforfatter Hanif Kureishi lar ikke det seksuelle spille en stor rolle i Omar og Johnnys søken etter en identitet.

Spenningsmomentene finner man heller i konsekvensene av den sosio-økonomiske ubalansen i Thatcher-samfunnet, som i filmen reflekteres satirisk gjennom trykkokeren som vaskeriet etterhvert blir. Parallelene til Spike LeeDo The Right Thing blir umulig å overse.

My Beautiful Laundrette nekter å forplikte sitt plot til en spesifikk agenda – det handler ikke om hvorvidt Johnny og Omars sitt forhold holder seg med tiden, eller om vaskeriet blir en suksess. Thatchers moderne Storbritannia er en studie i sterke kontraster, og dét er døren som filmen ønsker å åpne for oss.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s