Home

After-Lucia-Tessa-Ia

I flere tiår har film spilt en stor rolle som sosial reflektør av samtidens interesse. Når det kommer til mobbing, så har en håndfull filmer – blant andre Elephant av Gus van Sant, Klass av Ilmar Raag, og (den hensiktsmessige titulerte) Bully av Larry Clarke – taklet temaet på en mer eller mindre vellykket måte.

Så når filmfestivalen i Cannes gikk mot sine siste, avsluttende timer i 2012, og jurypresident Tim Roth ga den prestisjefulle Un Certain Regard-prisen til After Lucía, så fikk den meksikanske regissøren Michel Francos andre film en privilegert plass innenfor rekkene av filmer som har behandlet mobbing med en genuin tilnærming.

Men i fare for å høres altfor romantiserende ut: After Lucía er en forstyrrende film. Den forteller historien om en far og en datter som flytter til Mexico City etter at familiens mor omkommer i en bilulykke i hjembyen Puerto Vallarta. Alejandra (Tessa Ia) starter på en ny skole, og har en forsiktig tilnærmelse til de første inntrykkene der. Hun lykkes i å skaffe seg venner, men disse begynner å mobbe henne etter at et mobilklipp med henne som har sex med en klassekamerat blir spredd. Faren (Hernán Mendoza) jobber med å åpne en restaurant, men sliter med å finne de riktige ansatte til stedet samtidig som han sørger over tapet av sin kone.

Under min egen oppvekst flyttet jeg flere ganger med min mor. En rekke ganger innenfor Oslo by; for å ikke snakke om når vi kom til Norge fra Argentina. Bare oss to, sammen. Hver gang jeg byttet skole, byttet jeg på magesmerter. Noen ganger var det en skarp smerte i midten av magen, andre ganger en pulserende dirring som tok over hele mageregionen. Men for hver gang vi flyttet, skjerpet jeg mine overlevelsesinstinkter. Sosiale koder, språk, og oppførsel ble smidd sammen i et desperat håp om å kunne lage det skarpeste sverdet. Bevisst eller ubevisst – det gjaldt å være våken og speile folkene rundt seg. Samtidig så gikk man og bar på egne personlige problemer. Det er fortsatt vanskelig.

Samtidig som at dette er kanskje den største delen man ser av personligheten til Alejandra, så virker dette ved første inntrykk som en slags motsigelse. Ikke virker hun tydelig preget av tapet av sin mor, og ikke virker hun spesielt interessert i å komme nærmere faren. Når mobbingen starter skjer det dog en drastisk forvandling i henne – fra en overfladisk, anemisk tilstand til en komplett undergivelse av det onde og det perverse som mobberne fyller hennes univers med.

Dette toneskiftet i hennes trauma er et vågalt og feilfri grep fra regissøren, som kan tenkes å ha hatt denne intensjonen fra starten, da filmen overrasker seeren ved å gå i nye retninger opptil flere ganger. Dette kan på den andre siden også forstås som ren utnyttelse av temaet, og at han overdriver for å sjokkere, noe som regissør Maja Milos også har blitt kritisert for med sin debutfilm Klip fra 2012 . Det er en rekke reaksjoner som følge av mobbingen av Alejandra som gir filmen flere nye lag med vold, som visuelt sett er subtile, men samtidig ødeleggende på det emosjonelle plan.

Dette fysiske og emosjonelle kravet som dette følelsesregisteret etterlyser er en tøff utfordring for Tessa Ia. Men hun briljerer gjennom Alejandras ydmykhet, forsiktige personlighet, og skjøre ansikt. Hun viderefører den nødvendige empatien for å provosere fram den frustrasjonen man får som tilskuer, etter at man blir vitne til denne mobbingen, som utfordrer Alejandras fysikk og etikk på så mange plan.

After Lucía er kald. Bremset ned. Den lever parallelt med Michael Hanekes Funny Games, som det er umulig å ikke sammenlikne med, da selve nøkkelscenen i denne filmen nærmest drikker fra samme fontene. Begge filmer har parallelliteter i den vridde og sadistiske behandlingen av vold. I begge filmer finner man den virkelige kapasiteten til å terrorisere publikum, som føler frykten av det dagligdagse, med et problem som eksisterer blant oss og som tusenvis av unge føler til daglig.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s